Konijn

• Gebit konijn
  • Vaccineren

Castratie

Wist u dat de castratie van een konijn al vanaf vier maanden leeftijd kan?

Een mannelijk konijn wordt ook wel een rammelaar genoemd. Hij kan vanaf een leeftijd van vier maanden gecastreerd worden. Een rammelaar vertoont na een castratie vaak minder agressiviteit naar mensen en/of andere konijnen. Daarnaast is hij na enkele weken niet meer vruchtbaar waardoor hij makkelijker gekoppeld kan worden aan andere konijnen. Konijnen zijn van nature groepsdieren, dus het is erg belangrijk om ze samen te huisvesten.

Hoe gaat de operatie in zijn werk?

Een konijn hoeft, anders dan bij een hond of kat, niet nuchter te komen voor een operatie. Hij moet juist blijven eten en drinken tot het moment van de operatie.

Op de dag van de castratie wordt er een injectie pijnstilling/ontstekingsremmer en injectie om de darmmotiliteit te ondersteunen toegediend. Via twee sneden in de huid worden beide testikels verwijderd. Na de operatie verblijft het konijn in de recovery. In de recovery zorgen onze paraveterinairen dat het konijn op een warme plek rustig kan bijkomen. Zodra het konijn wakker is, krijgt hij naast hooi en brokjes speciale voeding die extra vezels bevat. Het is fijn als u wat eigen brokjes van het konijn mee neemt, zodat hij te eten krijgt wat hij gewend is.

Op dezelfde middag kan hij weer naar huis. Het is belangrijk dat het konijn thuis blijft eten en drinken, actief is en normale ontlasting heeft.

Wij adviseren na het castreren van een rammelaar drie weken te wachten totdat hij bij een voedster (vrouwelijk konijn) geplaatst wordt. Hij kan namelijk tot 3 weken na de operatie vruchtbaar blijven!

Voor verdere informatie of om een afspraak in te plannen kunt u contact met ons opnemen via 0528 – 371291.

Gebit konijn

Gebitsproblemen bij konijnen

Niet zelden groeien de voortanden door een verkeerde stand door en gaan ze scheef staan. De kiezen en tanden van een konijn groeien het hele leven door en blijven op lengte doordat ze continu afslijten door kauwbewegingen. Het is van belang dat een konijn de hele dag eet, en als een konijn niet eet kan een gebitsprobleem de oorzaak zijn. Het is dan ook van belang om voldoende ruwvoer aan je konijn te geven.

Niettemin is ook een goede samenstelling van het droogvoer belangrijk. Door een verkeerde verhouding van calcium en fosfor (ook voldoende zonlicht en daardoor de aanmaak van vitamine D is hierbij belangrijk) kan het kaakbot op lange termijn oplossen, zodat de kiezen los en scheef komen te staan. Dan kunnen ze niet meer optimaal afslijten, zodat er bijvoorbeeld haakjes op de kiezen komen. Deze haakjes zijn scherp en prikken in de tong of in het wangslijmvlies. Door de bijbehorende pijn stopt het konijn met eten.

De kiezen kunnen ook abnormaal afslijten doordat er sprake is van kieswortel en/of kaakabcessen; helaas zijn de bacteriƫn die hierbij een rol spelen moeilijk te bestrijden.

kunt de eerste signalen zien wanneer door pijn het konijn niet wil eten, of dat hij knoeit, kwijlt of alleen zacht voer wil eten. Ook kan het zijn dat u wat minder en wat kleinere keuteltjes of diarree ziet. Uiteindelijk vermagert en verhongert uw konijn.

In de meeste gevallen kan de dierenarts zonder narcose haakjes van de kiezen knippen en/of snijtanden knippen. In enkele gevallen is het nodig uw konijn onder narcose te brengen om met professionele tandheelkundige apparatuur de tanden en/of kiezen af te slijpen.

Vaccineren

Konijn vaccineren

In Nederland komen bij wilde en tamme konijnen twee dodelijke virusziekten voor waartegen gevaccineerd kan worden: myxomatose en RHD (Rabbit Hemorrhagic Disease, ook wel VHD of VHS genoemd). Van het RHD virus bestaan 2 varianten (type 1/klassiek en type 2). Zowel myxomatose als RHD geeft een ernstig ziektebeeld met een hoge kans op overlijden. Het vaccineren van uw konijn tegen deze ziekten is niet verplicht, maar dus zeker wel geadviseerd.

Stijging van het aantal besmettingen in najaar 2022

Het DWHC (Dutch Wildlife Health Centre of nederlandse wild gezondheidscentrum) meldde in de tweede helft van november 2022 een flinke toename van het aantal gemelde dode konijnen. Dit ging om 4-6 meldingen per maand in tegen stelling tot enkele meldingen in de eerste helft van 2022. Bij 14 van deze konijnen is onderzocht waar ze aan dood gegaan zijn. Een infectie met RHD type 2 al dan niet in combinatie met coccidiose bleek de meest voorkomende doodsoorzaak (9 van de 14 gevallen).

Myxomatose

Na besmetting met myxomatose heeft slechts vijf tot tien procent van de konijnen een kans om te overleven en dat dan nog na, soms, een maandenlange ziekteperiode. De infectie kan niet bestreden worden. Het konijn kan alleen ondersteund worden met pijnstillers en, indien er bijkomende infecties optreden als gevolg van door de ziekte ontstane wondjes en afgezwakt immuunsysteem, antibiotica. Meestal moet het konijn gedwongen gevoerd worden, omdat het zelf te zwak is om te eten.

Symptomen

Myxomatose begint meestal met zwelling van de oogleden, de mond en de anus. Er ontstaan knobbels in de huid, vooral in de oren, rond de mond en op de rug. Na enkele dagen krijgt het dier een longontsteking en zal het overlijden.

Hoe kan mijn konijn besmet raken?

Myxomatose wordt overgebracht door direct contact tussen konijnen onderling. Wilde konijnen kunnen op deze manier tamme konijnen besmetten! Ook kan myxomatose via stekende insecten, zoals vlooien en muggen, worden overgebracht.

Aanvullende maatregelen

In de zomer kan een antimuggenkleed over het hok van het konijn geplaatst worden. Verder kan het konijn behandeld worden met Stronghold (NOOIT met Frontline!) tegen de insecten. Als een van de konijnen symptomen heeft van myxomatose, dan dit konijn zo snel mogelijk gescheiden worden van alle andere konijnen. Ook dient het hok en alles wat het zieke konijn aanraakt of aangeraakt heeft schoongemaakt en gedesinfecteerd te worden om verspreiding van het virus te voorkomen.

RHD

Bij RHD treedt vaak acute sterfte op, soms zo snel (binnen een dag) dat de eigenaar niet eens heeft gemerkt dat zijn konijn ziek was. Meestal sterft een dier binnen twee weken.

Symptomen

Symptomen van RHD kunnen van algemene aard zijn, zoals koorts, niet eten en sufheid. Soms kan er extra gas gevormd worden in het maagdarmkanaal of kan obstipatie of diarree optreden. Vlak voordat het konijn doodgaat, kan het bloeden uit de anus, de neus of andere lichaamsopeningen. Als een konijn symptomen van RHD vertoont, heeft het dier nauwelijks kans om te overleven. U kunt uw konijn beschermen tegen deze dodelijke ziekten door hem te vaccineren!

Hoe kan mijn konijn besmet raken?

RHD wordt overgedragen via de mest van het konijn, via direct contact of via indirect contact via drinknippels, eetbakjes, kleding, handen, besmette keutels en urine. Wanneer een konijn plotseling overlijdt en er is een verdenking van RHD, dan moet alles waar het konijn mee in contact is geweest, goed gereinigd worden.

Vaccinatie

Vaccinatie tegen myxomatose en RHD kan met een combinatievaccin RHD-Myxo PLUS. Dit vaccin mag vanaf een leeftijd van 5 weken gegeven worden. Bescherming treedt op 3 weken na het geven van het vaccin en duurt 1 jaar. Konijnen moeten daarom jaarlijks gevaccineerd worden. Als het moederkonijn gevaccineerd is, kan een heel jong konijn nog antistoffen hebben die het vaccin tegenwerken. In die gevallen kan het jonge konijntje vanaf 7 weken gevaccineerd worden.

Ten slotte

RHD (type 1 en type 2) en myxomatose zijn gevaarlijke en vaak dodelijke ziekten voor konijnen. Door een goede vaccinatie kunt u uw dieren beschermen. Vaccineren tegen myxomatose en RHD is dus echt nodig!

Konijnensterfte voornamelijk door RHDV-2 infectie

RHD (VHD) bij het konijn